torsdag 14 april 2011

IMF och oljan

För första gången, såvitt vi vet, kommenteras Peak Oil av IMF. Det sker i WEO 2011
(World Economic Outlook) som nyligen har kommit ut och kommenteras av Energybulletin.

IMF, dvs The International Monetary Fund är ingen liten okänd sekt precis även om det möjligen ligger utanför ärade medelsvenssons vanliga sfär. Jag betraktar detta som rätt stort faktiskt. Väl i klass med en lång rad andra globalt välkända organisationer.

Och så är jag lite kaxig för att jag lyckas nämna detta före ett par av de bloggare jag följer och respekterar högt, nämligen Cornucopia? och Flute-tankar . Därmed inte sagt att jag håller med om allt dessa förnämliga personer skiver för det gör jag inte, men grundfilosofierna är nog ganska lika.

Och min utmaning är att INTE kopiera dessa två (eller nån annan). Min blogg måste tillföra nåt som inte redan finns (åtminstone inte såvitt jag vet vid inläggstillfället). I annat fall har jag inget existensberättigande i cyberymden.

Beträffande WEO 2011 har jag inte mer än skummat igenom och har ingen kommentar eller analys, men det hoppas jag andra kommer med så småningom. Min poäng är att IMF nu överhuvudtaget behandlar Peak Oil och dessutom ganska ingående och det är ett stort steg mot medvetenhet.

Även IMF ligger nu före medelsvensson......

Ha en galen natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar