Sverige har runt 9,5 miljoner medborgare medan världen i höstas passerade 7 miljarder. Sverges andel av den globala befolkningen blir då 9,5/7000 = 0,136 %.
Enligt senaste statistiken från BP så förbrukade vi 305000 fat olja per dag under år 2011. Det är 0,35 % av totala världsförbrukningen som 2011 låg vid 88 milj fat per dag.
För att komma ner till ett fiktivt världsgenomsnitt borde vi dra ner oljeförbukningen till 0,00136 x 88 milj = 120000 fat per dag. Det skulle innebära en minskning med 60 % från dagsläget. Bilisten som kör 1500 mil per år skulle behöva dra ner bilåkandet till 600 mil per år. (Själv har jag gjort just detta.) Samt att alla andra transporter skulle behöva minska ännu mer (om man vill behålla den lilla del av oljeförbrukningen som går till annat än transporter).
Vi i Sverige har grovt sett halverat oljeförbrukningen sen toppen på 70-talet, men ovanstående lek med siffror tycker jag visar att vi i ett globalt perspektiv inte är så duktiga som vi kanske tror. Detta var information till alla "klimatsmarta" - och jag hoppas nån kan rädda mig från detta vedervärdiga ord - kan man införa ett förbud vore jag tacksam.
Nåväl
I gårdagens inlägg Europas oljeförbrukning - en analys tittade jag lite på utvecklingen de senaste decennierna och identifierade två grupper av länder, dels de vars oljeförbrukning toppade i samband med 70-talets oljekriser och dels de med sentida topp. (Sverige hör förstås till den förstnämnda gruppen.) Jag visade också oljeförbrukningar per capita och där fanns Sverige med, men det framgick kanske inte så tydligt var vi befinner oss i jämförelse med andra Europeiska länder. Därav nedanstående bild.
Länderna är desamma 22 st som i förra inlägget. De är sorterade efter oljeförbrukning per capita för transporter. Man kan konstatera att Sverige är en värsting. Endast Benelux och Norge ligger högre. (Sorterat för total oljeförbrukning ligger vi på plats sju).
Man ser också att det är transportsektorn som står för den överlägset största delen av oljeförbrukningen och det gäller samtliga länder.
Men det kanske inte är så farligt? Kanske har vi råd att betala för oljan många år framöver trots Peak Oil?
Den gula pluppen i bilden ovan är Sverige och visar att vi förbrukar mer olja i transportsektorn per BNP-krona än de flesta andra länderna. Endast Benelux och Norge är sämre, men Norge har ju en del egen olja att ta av.
Bilden visar också att det finns ett samband mellan oljeförbrukning för transporter och BNP. Det är en god överensstämmelse mellan oljeförbrukning för transporter och BNP. Trendlinjen är en potensfunktion på formen y=ax^b som i princip börjar i origo, dvs har man ingen oljeförbrukning så är BNP=0. Eller tvärtom.
Men Sverige ska ju räddas av alternativa bränslen? Jodå, en mindre del av BNP kan nog behållas även utan oljetillgång, men det blir inte mycket. (Bild från energimyndigheten)
Det såg rätt bra ut i början. Trenden såg ut att vara exponentiellt växande, men den tendensen har försvunnit de senaste åren. År 2010 hade alternativa bränslena nått knappt 6 %. Om trenden fortsätter kanske det blir 12 % år 2020 och 18 % 2030 (av nuvarande oljeförbrukning). Men om man drar ut trenderna för Export Land Model så blir det nog mestadels häst & vagn inom 20 år vilket jag visade här .
Beträffande de alternativa bränslena är det värre än det ser ut ovan vilket följande bild visar (Energimyndigheten).
År 2010 användes 64 % av de alternativa bränlena för låginblandning i fossilbränslen. De 5% etanol som blandas in i de vanliga bensinen är nästan värdelös utan tillgång på olja. (Motsvarande för FAME). Man kan förstås använda etanolen till E85-bränsle istället (om man har fordon till det och om etanolen finns tillgänglig på världsmarknaden) men det motsvarar ändå bara ett par procent av dagens transporter.
Återstår eldrivna fordon (tåg, buss, moppe, cykel men knappast bil) men det får bli en annan gång.
Slutsatser:
1 När det gäller oljeberoende är Sverige en värsting i klassen.
2 Transportsektorn är en mardröm.
3 Det är klokt att göra som jag, dvs minska bilåkandet med 60 %. som ett gott första steg.
Vad ingår i transporter per capita i första grafen? Nederländerna är ju kända för sina cykelvänliga städer och även om de bilpendlar rätt friskt mellan dessa så verkar siffrorna ändå rätt höga. Är det månne landets stora jordbruksproduktion som ska transporteras ut ur landet - eller Rotterdams hamn som spökar?
SvaraRaderaFör Belgien - Antwerpens hamn?
Övriga länder delar snyggt in sig i EU 15 samt nya medlemsstater. Men det tål att grotta mer i siffrorna, det är nog inte fullt så enkelt som det verkar...
Jag blev också förvånad när jag såg siffrorna, men tror att du är rätt ute när du nämner hamnarna. Jag har ingen djupgående kunskap, men antag att en stor del av transporterna sker mellan de stora hamnarna och grannländerna Tyskland och Frankrike. Det kanske kryllar av åkerier som tankar i Be/Ne men utför transporter åt Ty/Fr. Om man skulle slå ihop alla dessa fyra länder till en enda datapunkt skulle den nog hamna nära trendlinjen i den andra grafen.
RaderaDetta skulle dock inte förändra min poäng, dvs att Sverige är en värsting i klassen, men möjligen får man en viss utjämning.
En annan outliner är Schweiz, men jag gissar att en stor del av det landets BNP kommer via finanssektorn och det torde inte gå åt speciellt mycket olja för banktjänster. Men jag vet inte.
Till Galen! Tyvärr är din analys helt fel. Sverige är ingen värsting. Du har ju helt glömt bort vårt kalla klimat. Vi eldar ju våra villor med olja. Du kan inte jämföra oss med ett varmt land som du gör. Gör om och gör rätt!!!!!! Vi är ju nästan bäst i världen vilket du kommer inse när du gjort en seriös och inte en populistisk analys. Gör om, Gör rätt!!!!!
RaderaTill Anonym 10:09 Tyvärr är din kommentar helt fel. Sverige är en värsting. Det står klart och tydligt att vår eldningsolja är exkluderad. Läs om läs rätt!!! Vi är nästan sämst i Europa vilket du kommer inse när du läst igenom inlägget mer seriöst och inte kommer med populistiska påståenden och upplevda sanningar. Läs om läs rätt!!!!!!
RaderaAndelen EO1 är numera endast 6-7% av totala förbrukningen så nej, vi eldar inte våra villor med olja längre.
RaderaDessutom används AC i stor omfattning i varmare länder. En AC drivs med el som i stor omfattning produceras med fossilbränslen. Så i vårt relativt kalla klimat borde vi vara bäst i klassen, men det är vi inte.
Hmm , undrar vad som menas med consumption i BP analys.
SvaraRaderaSverige har ju en ganska stor raffinerings industri.Så frågan är ingår detta i consumption?
Det jag menar är att dessa raff importerar stora stora mängder olja.
RaderaDu har rätt. Sverige exporterar en hel del oljeprodukter som nog inte är avdragna i BP:s konsumtionssiffra. Kollade lite och jag tror det rör sig om i storleksordningen 20 %. Det innebär att Sverige kanske inte är en värsting i Europaklassen, men fortfarande är vi det i ett globalt perspektiv.
RaderaMen man bör kanske studera andra saker också, ex.vis flygbränsle och bunkerolja samt göra detta för alla länder. Tror dock inte detta skulle förändra läget i stort. Mina slutsatser 2 och 3 gäller fortfarande medan nr 1 kanske borde modereras lite.
Senaste ekonominytt:
SvaraRaderaSvenska börsen faller på nyheten att Sveriges oljeberoende är betydligt större än man tidigare trott. Vid 11-tiden var OMXS30 ned så mycket som 1 % medan de stora Europbörserna i Frankfurt och London var i stort sett oförändrade.
"Det här kom som en total överraskning för hela finansmarknaden" säger en anonym källa vid Stureplan.
"Vi kan nu förvänta oss rejäla nedskrivningar av BNP-prognoserna för både 2012 och 2013 och Riksbanken bör sänka räntan kraftigt".
(OBS, Parodi)
Tack för en bra analys.
SvaraRadera