fredag 26 augusti 2011

Energy vs Finance

Min huvudtes är att energi och ekonomi hänger ihop som ler och långhalm.
Ett sätt är då att studera utvecklingen för dessa "råvaror". Det kan enkelt göras genom att studera börsindexen XLE (Energy) och XLF (Finance) jämfört med huvudindexet SP500.

Första bilden visar SP500 och XLE.



Man kan notera att energisektorn (XLE) ligger +120% samtidigt som SP500 är oförändrad de senaste tio åren. Och det känns helt naturligt att energisektorn mer än fördubblats med tanke på att oljepriset (Brent) flerdubblats under samma tid. (Man kan fundera på varför XLE "bara" stigt 120%).

En titt på finanssektorn ger ett lite annat intryck.




Finanssektorn (XLF) har mer än halverats under samma tid.

XLE och XLF är alltså spegelbilder av varandra jämfört med SP500.

Här känner jag för att lägga in en liten naturbild.





Man kan förstås tro att ovanstående samband är en slump eller har andra förklaringar. För mig är det dock glasklart. Ökade energikostnader sätter press på finanssektorn. Därmed finns det ett samband mellan det ekonomiska välbefinnadet och energipriserna.

Här skulle jag kunna göra en längre utläggning om Peak Oil, att den billiga energin har tagit slut, etc etc men jag stannar här tills vidare. Tänk själv!

5 kommentarer:

  1. Klarspråk, för mig i alla fall, men stort tack för grafen.

    /Farfar

    SvaraRadera
  2. Förklara vad du menar med finanssektorn? Har deras värde sjunkit eller har deras ut/in-låning förändrats??

    SvaraRadera
  3. Anonym 10.03

    Graferna visar aktiekursernas utveckling för resp sektor vilket inte nödvändigtvis måste överensstämma med den ekonomiska utvecklingen för de aktiebolag som ingår i börsindexen.

    SvaraRadera
  4. För alla i intresseklubben meddelas härmed att XLF och XLE är ETF:er och inga index.

    SvaraRadera
  5. Ordföranden har helt rätt, men dessa ETF:er är designade så att dom följer sektorindexen och kan därför betraktas som börsindex för det syfte jag hade med inlägget.

    http://www.sectorspdr.com/aboutspdrs/

    SvaraRadera