söndag 16 oktober 2011

Seasonal Timing Strategy säger köp nu!

En av de mest erfarna inom tradingbranschen är Sy Harding som driver hemsidan http://www.streetsmartreport.com/index.php och har utvecklat tradingsystemet STS  (Seasonal Timing Strategy) vilket jag skrivit om tidigare.

Tradingsystemet är mycket enkelt och lämpar sig utmärkt även för den som bara har (ofrivilliga) PPM-fonder.

Man bör dock känna till vad MACD är (Moving Average Convergence Divergence).

Systemet är mycket enkelt enligt nedan:

SÄLJ om MACD ligger i sälj 20 april. Om inte så invänta första säljsignal för MACD efter 20 april.

KÖP om MACD ligger i köp 16 oktober. Om inte så invänta första köpsignal för MACD efter 16 okt.

16 oktober inföll i går lördag och MACD ligger i köp. Detta kunde man förutse några dagar i förväg, dvs man borde ha köpt för några dar sen.



Lätt som en plätt. Men det gäller att stålsätta sig och helt och fullt lita på detta mekaniska system. Det är lättare sagt än gjort!

Här är en liten parentes: Jag är oerhört kritisk till att man inte kan spekulera i fallande aktiebörser. Hela systemet bygger på evig ekonomisk tillväxt, vilket inte är nån lagstadgad rättighet. Även den mest katastrofentusiastiske medborgaren bör ha rätt att spekulera enligt sin tro.  I annat fall är det ingen fri marknad. Om nu staten överhuvudtaget har rätt att bestämma över var jag ska göra med mina pengar. Alltså en del dom pengar som mitt företag tjänar och som tvingas avsättas till en pension som är min men som jag inte har full kontroll över.

Nåväl

Ovanstående avser USA-indexet SP500, men eftersom börserna rör sig unisont kan man använda systemet även för Svenska placeringar (även PPM).

Till yttermera visso hade både McClellan och Summation Index rejäla positiva divergenser när SP500 bottnade.



Det finns dock ett stort MEN:

TA grundar sig på historiska data OCH på att BAU gäller. Eller uttryckt på annat sätt:  Så länge BAU gäller så är det enbart psykologiska faktorer som styr börsen. Det senaste decennniets extrema oljeprisökningar kan kullkasta gamla "sanningar", dvs historiskt starka samband (läs: säsongseffekten) kanske inte längre gäller.
Jag har ju varit lite skeptisk till TA trots att jag i grunden är en TA-nörd.

Det gäller alltså att vara oerhört försiktig under rådande omständigheter. Ett sätt kan vara att invänta nästa köpsignal för MACD, dvs att vänta ut en trolig rekyl på senaste tidens uppgång. Eller kombinera STS med Cornucopias Primära strategi för börsen som också är ett kraftfullt system.

Läs även Tom McClellans analys

Och vad blev egentligen slutsatsen av det här? Jo, om BAU fortfarande gäller så bör det bli en börsuppgång de närmaste månaderna. Och jag tror så, men i så fall är det enbart det kraftfulla säsongsmönstret som talar. Jag minns också den mycket viktiga topp som DJIA nådde 14 januari år 2000, dvs långt innan 20 april som är medelvärdet av säsongsmönstrets toppar.

Totalt sätt är det dock synnerligen ovanligt med börsfall under årets sista kvartal.

2 kommentarer:

  1. "att man inte kan spekulera i fallande aktiebörser"

    ??? Blanka har du kunnat göra i Sverige i många år nu, i USA längre än så. För rena index har du alla möjliga instrument - ETF mm - som ökar i värde när index går ner.

    Du kanske menade något annat?

    SvaraRadera
  2. Anonym

    Ja det var otydligt skrivet av mig. Jag avser pensionssystemet och speciellt PPM. Nämnde iofs ordet pension i slutet av stycket, men det borde ha framgått tydligare vad jag menade.

    SvaraRadera