onsdag 12 oktober 2011

Oljepriset - utbrott eller topp?

Har varit mycket på jobbet senaste tiden så bloggandet har fått prioriteras ned . Här är iaf en uppdatering till mitt senaste inlägg om oljepriset  där jag skrev:

Grundtips: Upp på några månaders sikt.

Oljan (Brent) är nu uppe vid avgörande nivåer.



Efter en brant stigning den senaste dagarna är Brent nu uppe vid kanaltaket och övre Bollinger. Lägg också märke till att Brent inte föll ner till kanalbotten under senaste nedbenet. Inget är säkert om framtiden, men om Brent nu bryter upp över kanaltaket eller åtminstone håller sig kvar nära motstånden en tid så talar mycket för att en solid botten är nådd.  Det betyder i så fall att hela utvecklingen senaste halvåret är en bullflagga. Det väntar då en rejäl uppgång, men det innebär också ökad press på ekonomin.

Efter årets perfekta Sell-in-may-and-go-away-utveckling för aktiebörserna så passar det bra med en uppgångsfas som kan hålla på i några månader. Alltså ytterligare en snygg bekräftelse för säsongsmönstret.

Det finns också begreppet "Tomterally", dvs att ingen vill gå på julledighet mitt i en börskrasch. min tro är alltså att det inte blir värre just nu på skuldkrisfronten.

Det finns dock ett litet problem. Skuldkrisen har inte försvunnit även om Grekland får lov att ställa in betalningarna inom kort. Och den blir bara värre med oljepriser ständigt över 90 dollar per fat.

Sammanfattningsvis så tror jag det ekonomiska systemet överlever ännu ett årsskifte, men nästa år blir det värre än i år, mycket värre.

Den som tror på detta har nu fått en viss tidsfrist för att städa upp sin ekonomi. Betala av lån i rask takt eller sälja bostaden medan tid är eller flytta närmare jobbet eller en så enkel sak som att låta bli att byta jobb....eller bil....eller kök...eller nåt....

Nu ska jag titta på TV, närmare bestämt detta program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar