måndag 11 juli 2011

Price is King, del 2

Skrev igår inlägget Price is King och menade att (olje)priset sammanfattar allt som har hänt och händer. Efterfrågan och tillgång samt framtida tro om efterfrågan och tillgång och hur dessa balanserar varandra. För att koppla till det enda som betyder nåt för vanligt folk, nämligen ekonomin, så jämförde jag oljepriset med börsutvecklingen via SP500.

Peak-Oil-utredningar i all ära, men i slutänden är det bara väl underbyggda utsagor om kommande ekonomiskt elände som kan få folk att höja på ögonbrynen. Så jag kanske kommer att tjata om sånt en del framöver.

Idag zoomar jag in lite utifrån gårdagens bild. Där hade jag satt MA13 på oljepriset med tanken att tillfälliga spikar inte spelar nån roll. MA13 valde jag för att det är ett helt kvartal och det bör gå en viss tid innan ekonomin börjar ta skada av höga oljepriser på ett märkbart sätt. I bilden nedan har jag dock tagit bort MA13 för att kunna studera de kortare trenderna.




Det skulle förvåna mig om det inte blir ännu en oljeprisinducerad recession. Som vanligt kommer förstås inte många att koppla detta till Peak Oil. Istället är det denna gång Grekland och kanske Italien som kommer att stå på de stora löpsedlarna. Eller så blir det USA även denna gång beroende på budgetproblemen där. Eller nåt annat, men absolut inte Peak Oil.

Inte än, men om typ 10 år kommer nog en massa  högutbildade ekonomer att komma upp med långrandiga förklaringar till varför det blev som det blev. Alltså att Peak Oil var den grundläggande orsaken till allt elände.

Men kom ihåg att du läste det först här....eller nåja, det finns ju några fler, men alltför få.

Apropå grottorna i förra inlägget så anser jag det är en farlig föreställning om man anser att grottorna väntar om ekonomiska tillväxten upphör. Det kan i själva verket sluta med just detta om man alltför hårt håller fast vid att evig ekonomisk tillväxt är ett måste.

Avslutningsvis så ligger SP500 just nu närmare 2% back medan Brent ligger runt 1 % back. Trenden mot recession förstärks alltså, åtminstone just idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar