söndag 13 maj 2012

Peak Oil på silverfat

Det krävs intresse och tid för att sätta sig in i Peak Oil-frågan och dess implikationer, vilket inte är helt enkelt. Man måste läsa en massa och Googla och hålla på. Och det blir extra jobbigt eftersom det inte är några glada budskap som kommuniceras.

De flesta har vardagliga sysslor som upptar nästan hela ens tid, Och när det äntligen blir lite tid till avkoppling så vill man kanske koppla av lite med ex.vis Lets Dance eller nåt.

Jag har full förståelse för allt detta och har inga synpunkter på att just du kanske borde engagera dig mer eller nåt sånt.

Men ändå.

Det hör till allmänbildningen att i någon mån vara medveten om den fråga som kommer att prägla samhällsutvecklingen kommande 10-30 år. För att underlätta för den stressade nutidsmänniskan rekommenderar jag därför en liten halvtimmes presentation som i mitt tycke är näst intill klockren när det gäller att förklara vad Peak Oil handlar om och utan att man egentligen behöver anstänga sig. Enda förkunskaperna är hyfsad förståelse för talad engelska, men det klarar nog de flesta i dagens Sverige tror jag.

Erik Townsend on Peak Oil

För den redan insatte är detta en lysande sammanfattning där jag dock saknar resonemang om Export Land Model, men den intresserade kan ju läsa ett par av mina "Mest lästa hela tiden" här ute till vänster.

Erik Townsend har också en modell för framtiden om man vill fördjupa sig. En presentation jag länkade till  här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar